torsdag, juni 01, 2006

Punk, pariserhjul och publicering

Med dagens post så kom senaste numret av tidskriften ordkonst, där jag har blivit publicerad. Tidningens omslag är grymt snyggt. Ytterst är det ett tunt halvtransparant vitt plastomslag. På det är det tryckt tecknad fjärilar och ett foto av en punkare. Sidan innanför, som syns igenom plastomslaget, består av en svartvit bild av ett tivoli med ett stort pariserhjul i mitten. Bara att få vara med i en tidsskrift med ett så fulländat omslag är en ära.

Än så länge har jag inte hunnit läsa så mycket i tidningen, förutom de andra diktdebutanterna. Kvalitén varierade lite, men en del av dikterna var riktigt intressanta. I övrigt så innehåller ordkonst olika artiklar om litteratur, texttolkningar, bokrecenssioner med mera. Tidningen ges ut av Akademiska Föreningen på Lunds universitet.

Dikten jag fick publicerad heter "Torg och trottoarer (och du, fingrar gör så ont)". Bortsett från att jag inte är speciellt nöjd med titeln så kunde jag faktiskt läsa igenom hela dikten, tryckt, utan att hitta något jag ville ändra på. Det är inte så vanligt.

Tyvärr verkar ordkonsts hemsida ligga nere för tillfället, men om man vill veta mer om tidningen eller beställa provnummer eller prenumeration så kan man få mer information här.

Inga kommentarer: