lördag, juni 10, 2006

Sommarlov!

Värmen är nästan bedövande, det är underbart. Alla tentor är inlämnade, uppsatser är opponerade och korrigerade - det är sommarlov! Efter att ha ströjobbat i ungefär två år så är det här mitt första riktiga sommarlov sen sommaren mellan tvåan och trean på gymnasiet. I juli ska jag börja sommarjobba, men tills dess ska jag bara njuta och ta det lugnt. Bland annat ska jag passa på att läsa massor. Läsa, inte för att boken står med på någon litteraturlista utan för att man är sugen på den. Tanken är jag ska försöka hålla mig så långt bort från litteraturkanon som möjligt, med deckare och annan "ofin" litteratur.

Jag har redan tjuvstartat sommarläsandet lite. För ett par veckor sen läste jag Tove Janssons Trollkarlens hatt och jag fastnade totalt för den. Okej, det är en barnbok, men den kan mycket väl läsas av vuxna också. Om jag inte misstar mig helt så är det en av de första muminböckerna. Språket är fint och de svartvita små teckningarna som dyker upp här och var är jättehärliga. Med balla karaktärer, som Snusmumriken, Trollkarlen och Hattifnattarna, och ett nordiskt sagolandskap byggs berättelsen upp. Det är magi, det är vardag, det är glädje och melankoli. De melankoliska stråken gör boken ännu bättre och vackrare. Utan dem hade det glada och fina nästan slått över i sentimental blaskighet, men det lyckas Jansson nu undvika nästan helt. I grunden ser jag det som att den här boken handlar om att ta vara på tillvaron och att hela tiden se äventyren i vardagen. Så fort jag får tag på fler Janssonböcker ska jag kasta mig över dem också.

Förutom muminboken så har jag också läst Sara Villius Battle. Precis som föregångaren Nej, det är en snöklump så är detta en ganska tunn (kort, alltså) och fragmentarisk bok. Hur man ska läsa boken är mycket upp till läsaren själv. Om man vill försöka få ihop de olika texterna till en enda helhet, om man vill se dem som ett par parallella berättelser eller bara se dem som helt fristående noveller. En del av texterna, kapitlena eller novellerna eller vad man nu vill kalla dem, tycker jag var riktigt bra. Men framförallt så tilltalar mig Battle som ett litterärt exempel och inpsirationskälla. Även om jag personligen hade föredragit ett i alla fall lite tydligare upplägg så visar den ändå att man inte måste skriva böcker som vanliga raka romaner, som Robinson Crusoe eller Da Vincikoden. En fragmentarisk inspirationskälla med ballt omslag, helt enkelt.

Igår natt började jag läsa Hjalmar Bergmans Clownen Jac, ett av många bokreafynd. Boken är en uppföljare till Bergmans Farmor och Vår Herre, så om Clownen Jac håller sig på samma nivå som sin föregångare så kan det blir riktigt bra.

Andra böcker jag vill läsa i sommar är:

Den vidunderliga kärlekens historia
- Carl-Johan Vallgren
Trainspotting - Irwine Welsh
Män som hatar kvinnor
- Stieg Larsson
Alice i Underlandet
- Lewis Carroll
Framgångens pris
- Micheal Connelly

Inga kommentarer: