måndag, juni 26, 2006

Vi är alla collage

Från ett av mina collage på en garderobesdörr.Jag gillar collageformen, dels i den mer bokstavliga betydelsen när man gör collage av olika bilder, men även när det gäller till exempel texter och musik. Personligen så låter jag mig inspireras väldigt mycket av andra när jag skriver. Jag lånar korta fraser, känslor, storyfragment, dagboksutdrag, rytmer och titlar från andras texter, låtar, filmer med mera. I någon mån tror jag att i princip all konst använder sig av collageteknik, med influenser, inspiration och lån. Man samplar och lyssnar in sig på saker, vare sig man gör musik, skriver texter eller skapar bildkonst. Så länge man inte bara stjäl något rakt av, utan använder det man lånat för att skapa något nytt, så tycker jag bara att det är kul.

Självklart ska man vara öppen med sina influenser och inte ta åt sig äran för andras arbeten, något som har debatterats en del kring Håkan Hellströms texter. När det gäller att vara öppen med sina referenser så tror jag att man kommer långt med lite sunt förnuft.

För ett tag sen skrev Charlie i sin blogg att hon blev jätteinspirerad av mina collage. Hon lade också ut ett eget snyggt collage (gjort med tejp!), kolla in det här.

Även Cassius säger sig ha blivit inspirerad av min blogg, eller rättare sagt novellen Dieselluft. Läs hans schyssta dikt
Diesel i luften här.

Bono ute på rampen under U2:s spelning på Ullevi 2005.Appropå att influeras och att låna textrader så kom jag precis på att Bono, under U2:s grymma spelning på Ullevi förra sommaren, lånade friskt från andras låttexter. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilka låtar det var han lånade från, men i något mellanspel började han till exempel sjunga på The Beatles "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Riktigt kul tycker jag. Det är ett lysande exempel på hur redan skrivna grejer kan bli till helt nya saker i andra sammanhang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh, U2.. måste ju helt klart vara ett av de bästa banden i världshistorien.

Jesper sa...

Njae... Men det var en fin konsert.