onsdag, maj 31, 2006

Människohandel

För tillfället pågår ett par riktigt bra kampanjer mot människohandel. Lutherhjälpen har nyss startat en där de på stora svartvita reklamaffischer bara har en bild på en ung människa och en kort text med ett pris, till exempel "Flicka 16 500 kr". Affischerna har inga synliga avsändare, vilket ytterligare bidrar till att man börjar tänka till på vad de egentligen handlar om. Organisationen Childhood driver också en liknande kampanj nu, där man använder sig av filmaffischerna från Lukas Moodyssons film Lilja 4-ever, men istället för Lilja har man en bild på någon ung flicka som lever under utsatta förhållanden på riktigt, och sätter in hennes namn istället för Liljas. Överst på affischen står det "Nu kan du välja ett lyckligare slut". Arbetet med att stoppa människohandeln blir än mer aktuellt i sommar, då hela den tyska bordellrörelsen håller på att rusta upp inför sommarens fotbolls-VM.


Inga kommentarer: