måndag, juni 12, 2006

Hultsfredsveckan

Trots att solen dunkar till en i huvudet, så att man blir helt yr, så fort man går utanför dörren, så är det ändå väldigt härligt med riktig sommar. (Okej, nu spillde jag vatten på mitt tangentbord - igen. Men det var rätt lite, så det ska nog gå bra.)

På torsdag öppnas portarna till Hultsfredsfestivalens scenområde. Innan dess kommer dessutom tusentals människor att inta festivalcampingen. Jag hade gett min högra sko för att själv få åka dit, men en studenttagande syster sätter käppar i hjulet för det denna gång. Målet är att jag i stället ska ta mig till Arvika, när det bär av där. Får se hur det blir med det, det kan nog bli ett riktigt raftahygge det också.

Om det nu ändå finns några lyckliga själar som ska ge sig ut i de småländska skogarna för att dricka hembrygt vin, lyssna på rockorkestrar, tampas och slåss så har jag självklart några bandtips. Några som skulle kunna vara trevliga att se är Gnarls Barkley (med den supersköna hiten "Crazy"), svängiga The Sounds, de gamla svartpunkarna Dia Psalma, Henrik Berggren (Broder Daniels frontman ska köra en akustisk solospelning) och Sture Alléns Dansorkester (skön reggea för de som uppskattar Svenska Akademien).

Sen finns det några artister som jag inte tänker tipsa om. Det är inte ett tips att se dem, det är ett stenhårt måste. Jag har egentligen ingen koll på hur
Lou Reed låter nu för tiden, men det är ingen ursäkt. Han är en legend som ska upplevas (You should have seen him go go go).

Så länge Pete Doherty inte åker i finkan, blir inlagd på avgiftning, tar en överdos eller vrickar foten så lär
Babyshambles göra en grym rock'n'rollspelning.

Timbuktu - vad ska man säga, det är toksväng och tunggung. Sveriges nya punkhopp - Hets - kommer till Hultsfred och när de spelar ska du stå framför scenen och studsa.

Gypsy punk - garanterat grym skramlig punkrock med zigenarmeloder blir det med
Gogol Bordello. Sist och störst - Kaizers Orchestra. Det spelar ingen roll om du funnit ditt livs kärlek ute på campingen, om någon har hällt i dig tjugo liter vin eller om några svartrockare håller på att bränna ner ditt tält - när Kaizers gör entré ska du vara där och buga. Norges rockkungar blandar skramlig rock med zigenarinspirerade tramporglar och allsångsvänliga dunderrefränger. De sjunger om maffian, sjömän, rysk roulette, soldater, vodka, ompadans, ballerinor, banjos och sinnessjukhus. Så smil, smil til ditt blitzregn baby!

1 kommentar:

Anna sa...

Fast du glömde ju The Strokes, TSOOL, Hässleholm, Irya Gmeyner och Zeigeist och givetvis Slagsmålsklubben, annars var din lista helt okej om man bortser från the evil fjants of doom and hell: Gnarls Barkley. Blä! En annan stor anledning till att missa dem (förutom att de suger valfri hårig kroppsdel) är att de ligger samtidigt som Los de Abajo. Ibland är valen i livet överraskande lätta. Jag lovar att tokdansa lite åt dig också!