söndag, juni 04, 2006

Nätsjöröveri och skattjakt

Som jag har skrivit i ett tidigare blogginlägg så känner jag inte, för min egen del, några direkt moraliksa betänkligheter när det gäller fildelning. I den mån jag laddar ner ofria låtar så påverkar det inte mina skivköp på något negativt sätt. Jag ersätter aldrig köpta skivor med mp3-låtar. I den mån nedladdningen påverkar mitt skivköpande så kan den få mig att köpa andra skivor än de jag skulle ha köpt i vanliga fall, eller möjligen få mig att köpa fler skivor än vad jag skulle ha gjort annars. Om jag hör musik som är väldigt bra så vill jag ha den på riktigt - på skiva. Men nu är det så att jag knappt laddar ner någon musik överhuvud taget, för jag är för lat. Jag orkar inte hålla på att ladda ner program, installera dem, lära mig använda dem och sen behöva ladda ner något nytt inom ett par veckor bara för att det gamla har slutat fungera.

Säga vad man vill om upphovsrätten och artisters rätt till ersättning, men jag gillar inte Antipiratbyrån. Jag gillar inte deras attityd och jag gillar inte deras metoder. Dessutom så är det inte i första han artisterna som de företräder, det är de stora skivbolagen. Och för de stora skivbolagen har jag väldigt lite till övers. Å andra sidan vet jag inte om jag skulle ställa mig i ett demonstrationståg för Piratbyråns skull heller. Ska det vara pirater så ska det vara pirater.

Men om man nu vill hålla sig väl med sitt samvete och sin relation med artister, STIM, regeringen och andra högre makter så finns det faktiskt alternativ. Utöver den olagliga fildelningen som sker på internet finns det också flera lagliga nedladdningsalternativ som erbjuder gratis musik med oetablerade band. Uppsjön av bra osignade och oetablerade band är enorm, och en mängd av dem har förstått fördelen med att marknadsföra sin musik med mp3:or.

Genom att bara ladda ner laglig musik kommer man också att bredda sina musikaliska vyer enormt. Söker man upp gratis musik söker man med stor säkerhet också upp en mängd musik som man aldrig skulle ha fått höra annars. Man kan på så sätt göra unika och spännande musikfynd i skattkammare som de flesta nätpiraterna aldrig kommer att upptäcka.

För att hitta lagliga och gratis mp3or kan man dels söka sig till de stora samlingssajterna, till exmpel Mp3s Hits, Mp3.com och Download.com Mp3. Utöver dem så finns det också en mängd, både svenska och utländska, mer specialinriktade sidor som satsar på någon enskild genre. För ska, reggea, dub med mera kan man till exemple kolla in svenska Skawars, där man kan ladda ner massor med bra fri musik från några av Sveriges främsta band inom genrerna.

Självklart funkar det alltid att kolla upp bandens egna hemsidor också. De flesta vettiga bandhemsidor brukar ha åtminstone någon fullversionslåt som man får ladda ner. Även större och etablerade band och artister som Wilmer X, Stry Terrarie, Distillers, Misfits med flera erbjuder gratismusik.

Sanera ditt samvete och gå på musikalisk skattjakt!

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag känner alltid hur jag blir 70 år äldre när mp3:or kommer på tal; tar fram gungstolen, tänder pipan och börjar muttra. "De inge redi musik om en int kan ta på'n. Tacka vetja på mi ti. Då hade vi minsann musiken på sånadäringa cd-skivor. De va tide de".

n sa...

åh! nu har jag en hel blogg att läsa. det ska bli kul