måndag, juni 05, 2006

Änteligen - LISTAN

Så var ett nytt läsår nästan till ända. Det enda som är kvar för min del är opponeringen av B-uppsatserna, som äger rum denna onsdag och fredag. Efter det så är 40 poäng Litteraturvetenskap avklarade. Under den här kursen har det självklart lästs en hel del dikter, romaner, draman med mera. En del har varit bra och en del har varit mindre bra (Hej, Dante och Rolandssången!). Idag kommer det ni alla har väntat på - den stora listan! Vilka verk är egentligen bra? Vilka författare har tagit sig in på litteraturlistan av andra anledningar än bara finkultursnobberi?

I samarbete med Johan och Anna
- I give you årets litterära blogghändelse: Topp tiolistan över litteraturvetenskapens bästa och mest läsvärda verk!

1. Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga
2. Göran Tunström - Juloratoriet
3. Carl Jonas Love Almqvist - Drottningens juvelsmycke
4. Knut Hamsun - Svält
5. Salman Rushdie - Midnattsbarnen
6. Fjodor Dostojevskij - Brott och straff
7. Joseph Conrad - Mörkrets hjärta
8. Per Gunnar Evander - Uppkomlingarna
9. Hjalmar Bergman - Farmor och Vår Herre
10. Anna Achmatova - (Osäker på titeln, kanske Rekviem)


Hedersomnämnanden

Poeter:
Gustav Fröding
Robert Burns
Sonja Åkesson
Allen Ginsberg
Francois Villon

Romaner:
Herman Hesse - Stäppvargen
Moa Martinsson - Kvinnor och äppelträd

Noveller:
Gabriel García Márquez - Den förlorade tidens hav
Torgny Lindgren - Stubbrytaren

Draman:
Strindberg - Fröken Julie
Lars Norén - Natten är dagens mor

9 kommentarer:

Anna sa...

Grymt jobbat, broder! Nu ska vi snart andas ut och fira att kursen är avslutad på riktigt, även om jag inte förstår hur du kunde utesluta Ormen. För övrigt är listan finfin.

Anonym sa...

Ja, bra jobbat Jeppe! Men jag trodde du gillade Svindlande höjder, det är i alla fall min favvo. Jag hoppas dock att Anna var ironisk när hon ville ha med Ormen.

Jesper sa...

Jo, Svindlande höjder är fin, men det finns många böcker som är ännu finare. Vi hoppas nog alla att Ormen-valet var ironiskt menat, men icke. Jag kan i och för sig hålla med om att språket tidvis är väldigt bra och att vissa saker i den är lite fascinerande, men det är knappst någon bok som utmärker sig. Var är musten, liksom?

Anonym sa...

En herre på kurslistan skrev i ett av sina verk följande visdomsord: "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

Nu har hans värsta mardröm besannats, nämligen den att, helt oförtjänt, bli bortglömd. Ve! Oh, ve!

Johan Wicklén sa...

Arvid vill ha Doktor Glas!
Nu är min lista uppe och jag tror att min förstaplats kommer att höja flertalet ögonbryn.

Jesper sa...

Doktor Glas är en helt reko bok, men den kvalar sig inte in förrän nånstans vid topp-trettio. Et meget överskattat verk, om jag får säga det själv.

Johan Wicklén sa...

Och varför är det bara jag som nämner Den unge Werthers lidande?

Anna sa...

Sluta nu genast upp med att hacka på Ormen! Den är grymmast! Angående Doktor Glas skäms jag (ta en titt på min lista igen så får ni se). Werthers lidanden är ju däremot ett sömnpiller.

Jesper sa...

Okej, vi kan sluta att hacka på Ormen, men då tänker jag istället gå till attack mot din feghet! Att ändra din lista sådär, efter bara lite påtryckningar från Arvid, Alfred och alla deras bröder. En lista är en lista och i sten skall den stå skriven!