onsdag, januari 11, 2006

Oslo City x 2

Oslo har aldrig varit lika aktuellt som nu. Eller jo, det har det nog. Förra året till exempel. Men i min blogg har Oslo aldrig varit lika aktuellt som nu.

Har precis läst ut en riktigt bra bok som utspelar sig i Oslo, eller Kristiania som det hette då i slutet av artonhundratalet. Det är Knut Hamsuns bok Svält. Den handlar om en ung mans försök att överleva under ett par år i storstaden Kristiania. Han är ständigt pank eller precis på gränsen till total fattigdom. Med hjälp av enstaka publicerade artiklar och några människors allmosor lyckas han mot alla odds överleva och till och med ha tak över huvudet för det mesta. Det här är en bok om svår fattigdom och djup misär, men trots det så är det en av de roligaste böckerna jag har läst på länge. Den är skriven med otroligt mycket humor och med ett lättläst språk. Ett andningshål bland all tung äldre litteratur.

(Som parantes kan nämnas att huvudpersonen i Svält på många sätt påminner om norrmannen Erland Loes litterära figurer, inte minst huvudpersonen i Naiv.Super. Det finns många likheter i deras sätt och personligheter, tillsammans med den ofta naiva humorn, även om Hamsuns karaktär är betydligt mer utåtriktad och härjad än vad Loes är. Tyvärr kommer jag faktiskt inte ihåg om Naiv.Super. utspelar sig i Oslo eller inte, så jag låter det här stå som en liten och nätt parantes.)

Den andra skriften som du ska packa ner i resväskan, tillsammans med Svält och en fet plånbok, innan du sätter dig på tåget till Oslo är det senaste numret av tidningen Rocky. Inte nog med att det mesta av det numrets Rockystrippar utspelar sig i Oslo, tidningen inleds också med en nästan fem sidor lång tecknad Osloguide.

Så införskaffa Svält och Rocky och bege dig till den norska huvudstaden för att avnjuta dem i rätt miljö. Har du inte råd med de norska matpriserna så kan du alltid ta med en påse sågspån att tugga på för att hålla hungern i styr.

2 kommentarer:

Johan Wicklén sa...

Min bror bor i Oslo. Jag vill åka dit och hälsa på när jag får lite pengar över. Det ska vara smutsigt och dyrt där, och norrmännen kan inte jobba och har blivit lata av att leva på avkastningen på sina oljefonder. Jag tycker vi borde föra agressionskrig mot dem!

Anonym sa...

Lysande tider! Strålande tider! Visserligen har jag ännu inte tillgodogjort mig Knut Hamsuns uppenbarligen alldeles lysande lilla bok (vilket jag planerar att göra å det snaraste). Detta hindrade mig inte desto mindre från att brista ut i små återhållna glädjeskri, förvisso upplevda helt i min fantasi - glädjeskrina alltså - när jag igår fick följande mail från förlaget Modernista angående en nyutgåva av ovan omtalade verk:

"Boken ges ut av det nystartade förlaget Skri i samband med Modernista. Vi räknar med att boken blir klar i april."

Tydligen ska detta röra sig om en "ocensurerad" version av Svält. Vissa hädiska stycken ska vara strukna i den nuvarande utgåvan.

Sådant är det. Norge har jag däremot ingen lust att åka till. Förbannat vare det landet!