tisdag, januari 17, 2006

Boklådan 1830 - 1910

I natt drömde jag att min lärare sa till mig att hela tentan blir underkänd, eftersom jag inte läste frågorna innan jag skrev den. Men nu är tentan färdigskriven och därmed är den delkursen avklarad. Det har blivit att man läst rätt mycket böcker under den senaste månaden, i och med kursen. En del skulle man nog ha klarat sig utan, medan andra var faktiskt väldigt bra, nämligen de här:

Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga
Jag har förut förknippat Lagerlöf mest med Nils Holgerssons resa och sett henne som en tråkig barnboksförfattare. Men hennes debutroman - Gösta Berlings saga - bevisar att hon är något helt annat. Gösta Berlings saga är en otroligt mustig bok fylld med stora och små berättelser, fascinerande karaktärer och härliga äventyr. Språket är underbart. Det är rätt gammaldags och går ibland nästan över till prosalyrik, men det är ändå hela tiden lättläst. Inte nog med att det är en av de bästa svenska böcker som har skrivits, just nu finns den dessutom ute i en skitsnygg pocketutgåva. Om du inte har råd att lägga fyrtio spänn på en bra roman för tillfället, eller om du vill kolla in vad det egentligen är för bok innan du halar fram pengarna så kan du läsa hela boken online, helt gratis här.

Knut Hamsun - Svält
Jag har redan skrivit ett blogginlägg (Oslo x2) om den här boken, men den är värd att omnämnas igen. Den är rolig, allvarlig, tunn, lättläst och väldigt läsvärd. Enligt AdLibris så är den version av Svält som vi hittills har fått läsa i Sverige censurerad, men nu är en ny svensk ocensurerad utgåva på gång från bokförlaget Modernista. Blir nog intressant.

Ibsen och Strindberg
Ingen litteraturkurs utan Strindberg och Ibsen. Vi fick bland annat läsa Strindbergs Fröken Julie och Ibsens Et Dukkehjem. Jag måste erkänna att båda har sina kvaliteter, Fröken Julies styrka ligger i det kraftfulla och realistiska språket medan Et Dukkehjem mest är intressant i sin upproriskhet mot mansvärldens och borgerlighetens konventioner. Hela Fröken Julie kan läsas här och Et Dukkehjem finns tillgänglig här.

Joseph Conrad - Mörkrets Hjärta
Det finns en del att anmärka på i den här boken. Framförallt finns det flera passager som man nog måste betrakta som ganska rasistiska, det vägs dock upp till viss del av hela den kritik, som boken faktiskt utgör, utav kolonialismen och dess fruktansvärda utnyttjande av den afrikanska kontinenten. Men framförallt är Mörkrets Hjärta en bok med ett oerhört bra språk och gripande stämningar. Det är mörkt, tungt, kvavt, mystiskt, gåtfullt och suggestivt. Ibland går det oförklarliga nästan till överdrift, men för det mesta skapar det bara en spännande mystik som man vill veta mer om. Boken är relativt tunn, min utgåva ligger på 120 sidor ungefär, och man tar sig igenom den rätt snabbt. På senare år har boken fått mycket uppmärksamhet från de filmatiseringar som har gjorts på den, bland annat den fantastiska och storslagna Apocalypse Now, där man förlagt bokens handling i krigets Vietnam istället för i det kolonialiserade Afrika. Om din plånbok är tom så att du inte kan köpa boken, om dina ben är trötta så att du inte orkar gå till biblioteket och låna den och om du har tåliga ögon som orkar stirra på en datorskärm i några timmar så kan du läsa hela den engelska orginalversionen av boken här.

Fjodor Dostojevskij - Brott och straff
Tegelstenen till sist. Hade jag plockat upp den här boken på min fritid så hade lagt ifrån mig den efter hundra sidor och slutat läsa. Men det fina med skolan är att man blir tvingad till att läsa en del böcker som man inte skulle ha läst annars. Jag är glad att jag blev tvingad att läsa Brott och straff. Den är lång, min version är över sex hundra sidor med liten kompakt text. Men samtidigt som den är lång och utförlig, så är det också det som gör den så bra som den faktiskt är. För längden gör det möjligt att måla så snygga och ingående personporträtt som Dostojevskij gör här. Om du har mycket tid, beslutsamhet och gärna feber så rekommenderar jag dig att läsa den här. För som helhet så är det en förbannat bra och intressant bok. Dessutom är pocketutgåvan rosa på omslaget och det är ju alltid roligt. Det är möjligt att det finns nån gratis onlineversion av Brott och straff på engelska eller ryska någonstans på nätet, men jag tänker inte ens försöka hitta den, för du kommer inte orka läsa den på en datorskärm ändå.

Nu ska jag åka in till stadsbiblioteket och lämna in sjutton tunga kursböcker, god läsning!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Shit alltså. Jag skulle inte kunna plugga nåt som kräver så mycket läsning, jag har svårt att koncentrera mig och avsätta tid nog att ta mig igenom mina vanliga pocketböcker. Jag orkade sällan läsa hälften av all kurslitteratur när jag pluggade. Men jag tänkte sätta upp lite mål för det här året, typ att ha läst vissa böcker innan året är slut. Det finns så många böcker som jag vill läsa för allmänbildningens skull, jag är så förbaskat oallmänbildad.

Anonym sa...

Din dröm påminner mig om en busringning som jag hörde på internet igår. det var någon galning som busringde till en kille och låtsades att han var rektorn från skolan och han sade att han hade vittnen som sett att han satt på mcdonalds och drack vatten istället för att vara hemma och göra läxorna.
RS
kulturbloggen.com

Johan Wicklén sa...

Heja Brott och Straff! har läst halva GBS nu dn var faktiskt rätt så bra men ingenting mot Röda Rummet ; ) Jävla hemtentan var dryg tyckte jag, så spretiga frågor det blir med två olika lärare. Annars så var nog absoluta favoriten Thérèse Raquin, trodde inte alls jag skulle gilla den men den var riktigt bra.

Jesper sa...

Johan,
Alltså, Röda rummet har lagt sig på den kalla skitiga marken framför Gösta Berlings släda och bara ber om att bli överkörd, vilket den blir också, totalt.

Jo, det var en dryg tenta, men jag tycker att den förra var värre. Alltid skönt när de är över.

Zola är helt okej, men inte närheten av Lagerlöf, Dostojevskij eller Conrad.