lördag, januari 07, 2006

Blandband

Jag saknar blandband. De var dyra, de gick sönder, de hade dålig ljudkvalitét och det tog lång tid att spela in dem, men de var sjukt charmiga. Kassettband är snyggare än CD-skivor och det är av nån anledning mycket mer spännande att byta blandband än blandskivor. Blandband är lite mer oberäkneliga. De kan ha halva låtar, de kan ha radioprat, de kan paja och börja spotta ut all bandtejp i kassettspelaren och ta den med sig i fallet. En outsinlig källa till spänning helt enkelt.

När jag var yngre brukade jag göra egna remixer på kassettband, det går inte att göra på samma sätt med CD-skivor. Man spelade in en snutt, pausade, spolade fram i låten, spelade in, pausade, bytte låt, spelade in. Till slut hade man gjort en grym remix av nån låt utan att ha scratchat sönder föräldrarnas ömtåliga vinylspelare. Man kunde få artisterna att säga mycket intressantare saker än vad de gjorde i orginallåtarna. Till exempel om man mixade ihop Dylan och Iggy Pop: God said to Abraham - Now I wanna be your dog. Väldigt enkelt, väldigt kul.

Utvecklingen har dock gått framåt, som tur är, och jag har precis bränt årets första blandskiva.

Blandskiva 1, 2006
  1. The Liptones - Dressed In Pink
  2. Garbage - I Just Wanna Have Something To Do
  3. Libertines - Cola Queen
  4. Moneybrother - They Are Building Walls Around Us
  5. Sahara Hotnights - Who Do You Dance For?
  6. Lunachicks - Heart Of Glass
  7. Placebo - Daddy Cool
  8. Abba - Gimme Gimme Gimme
  9. Håkan Hellström - Klubbland
  10. Asian Dub Foundation - Fortress Europe
  11. Thomas Fersen - Bella Ciao
  12. Flogging Molly - Irish Drinking Song
  13. Russian Gypsy Music
  14. Kaizers Orchestra - Bak Et Halleluja
  15. Wilmer X - Sjunde slöjan faller
  16. Johndoe - Et Sunnhetstegn
  17. Morrisey - Irish Blood, English Heart
  18. Ceasars Palace - Crackin Up
  19. Little Eva - Loco-motion
  20. Nanne Grönvall - Håll om mig
  21. Jens Lekman - Bom Babom
  22. Nina Simone - Don't Mean A Thing...
  23. Monica Zetterlund - Stick iväg Jack
  24. Kurt Cobain - Opinion
  25. The Liptones - Free Like A Bird
  26. Anders F Rönnblom - Ta väl hand om Louis

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, du är ju för skön. Det där med att göra egna remixer av låtar var sjukt kul, dessvärre har de flesta av mina någorlunda värdefulla kasettband försvunnit spårlöst genom åren. Och blandskivor - nja. Jag är skeptisk, men det är bra att kunna bränna och ha med sig till festival till exempel, om man vill vara rädd om originalen. Fast jag har varit skitdålig på att vara rädd om mina original, de jag tycker bäst om blir ospelbara alltför snabbt.

lisa sa...

jag har också funderat på det där. Hur blir det nu och i framtiden, långt efter blandbandtidens storhet när folk för länge sedan fått sina kasettbandspelare och freestylar söndertrasade av ett skruttigt blandband och inte brytt sig om att köpa några nya?
BlandCD känns inte så kul. Och Mp3-spelare regerar ju i övrigt. SÅ jag tror att folk kommer ge varnadra låtlistor. Så får man själv ladda ner, kanske dirkt från sin kompis, och ha i Mp3-spelaren. Inga snygga mixar kanske, men ändå okej.

Anonym sa...

Jag får inget grepp över din blandning

Jesper sa...

Över blandningen av musik? Den svänger helt enkelt.