måndag, januari 09, 2006

Musikaliskt nätsjöröveri

Att ladda ner musik från nätet eller inte, det är en rätt lurig fråga. Jag har inga större problem med att rättfärdiga mitt eget nedladdande för mig själv. Grundproblemet med nedladdandet är ju att skivbolagen och artisterna inte får in några pengar för den musik som laddas ner olagligt. Men jag köper inte mindre skivor när jag laddar ner, snarare tvärt om. Snarare handlar det om att jag köper andra skivor än de jag kanske skulle ha köpt om jag inte lyssnade på nätmusik. De som möjligen skulle kunna förlora pengar på ett sådant nedladdande är de stora skivbolagen. För genom att ladda ner musik från internet kommer man också i kontakt med den musik som inte marknadsförs av skivbolagsjättarna. Nu är jag i och för sig inte så blåögd att jag tror att alla köper lika mycket nu som innan de laddade ner, vad man ska göra åt det problemet vet jag inte riktigt.

All musik jag laddar ner är däremot inte sådan som jag sedan köper, för jag tycker helt enkelt inte att den är bra nog att betala för. Istället köper jag skivor med andra artister som jag tycker bättre om. Personligen skulle jag då som artist föredra att man laddade ner min musik och lyssnade på den gratis istället för att man inte lyssnade på den alls. Huvudsyftet med musiken måste väl ändå vara att folk ska lyssna på den, inte att man ska tjäna pengar på den. Sen är det självklart trevligt om så många artister som möjligt får möjlighet att leva på den musik som de gör.

Hur mycket sympati jag än kan hysa för artiser och grupper när det gäller musiknedladdning så har jag frukstansvärt svårt för Antipiratbyrån. Hela deras attityd och deras gestapometoder känns allmänt frånstötande. Dessutom tycker jag att de borde lägga sin kraft på den organiserade piratindustrin som finns, med grupper som massproducerar skivor och film för att sälja vidare det, istället för att jaga privatnedladdare.

Nu för tiden slipper jag dock att oroa mig så mycket för de här frågorna, tack vare min lathet. Jag skaffade Kazaa. Sen slutade det fungera. Det dröjde några månader. Till slut lyckades jag uppbåda så mycket ork att jag laddade ner DC istället. Några veckor senare hade jag till och med installerat det. Men av en eller annan anledning döjde det inte så länge tills DC inte fungerade heller, förmodligen på grund av nån konstig inställning som jag hade gjort. Och det finns faktiskt gränser för hur mycket arbete och energi jag orkar lägga ner på att ladda ner obegränsade mängder med musik.

Inga kommentarer: