torsdag, januari 05, 2006

Join the revolution

Internet har revolutionerat mycket, inte minst spridningen av kultur i olika former. Den mest uppmärksammade nätspridningen är den av musik i olika former, framförallt mp3. Tyvärr så har inte musikbranschen tagit vara på och utnyttjat detta fenomen, tvärt om. Istället för att använda sig av internet för att utveckla spridningen av musik så har man gjort allt man kunnat för att motverka den. Istället för att försöka få tillbaka de skivköparna man har förlorat till nätmarknaden genom att erbjuda bättre produkter så har man bara jävlats med sina egna kunder. Det logiska borde vara att när folk köper mindre av ens varor så försöker man förbättra dem och göra dem mer attraktiva, men tvärtemot det så har flera av de stora skivbolagen försämrat sina varor avsevärt genom att bland annat sätta kopierningsskkydd på sina CD-skivor.

Den här frågan börjar nu bli mer och mer aktuell aktuell för bokbranschen också. Även om gamla hederliga pappersböcker fortfarande säljer bra så har e-böcker och framförallt ljudböcker börjat bli allt mer populära. Man kan bara hoppas att bokförlagen, till skillnad från skivbolagen, visar gott exempel och framåtanda. Istället för att motarbeta utvecklingen borde man ta vara på den.

  • Skicka med e-böcker tillsammans med de vanliga pappersböckerna
  • Lägg in e-böckerna på ljudboksskivorna
  • Sälj samlings CD-romskivor med t.ex. ett helt författarskap på en skiva
  • Utnyttja multimediamöjligheterna och blanda skriven litteratur med film och musik
  • Utveckla bibliotekslåne- och hyrmöjligheterna av e-böcker och ljudböcker
  • Låt studenter köpa enskilda kapitel från kurslitteraturböcker
  • Gör e-böckerna mer interaktiva, låt t.ex läsaren själv få välja i vilken ordning han eller hon vill läsa bokens kapitel i
Det finns oändligt med möjligheter, hoppas att både bokförlag och skivbolag börjar inse det och ta tillvara på dem snart.
Man ska vinna kunderna, inte bekämpa dem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jäkligt bra skrivet du, du borde försöka bli publicerad i nån tidning eller nåt.