onsdag, februari 22, 2006

Inför bokrean

Imorgon öppnas dörrarna till årets bokrea. Försäljningsställena är många, katalogerna är tjocka och priserna varierar kraftigt. Därför jag, i all min ödmjuka godhet, sammanställt en lista över de bästa köpen från årets bokrea. Varsågod!

BOKIA
AlkemistenPaolo Coelho - Alkemisten (59 kr)
Storsäljaren som faktiskt är riktigt bra. En lättläst feelgood bok med mycket sagostämningar.

Carl Johan Vallgren - Den vidunderliga kärlekens historia (59 kr)
Jag har faktiskt inte läst boken själv än, men nu ska det bli av. De som har läst den säger att det är en helt fantastisk bok. Finns ännu billigare på Coops bokrea, för 29 kronor.

Barbro Lindgren - Loranga, Masarin och Dartanjang (49 kr)
Urflippad och härlig barnbok som likaväl kan läsas av vuxna barn som av yngre.

Kunde jag älska skulle jag älska det härJan Stenmark - Kunde jag älska skulle jag älska det här (89 kr)
Stenmarks collage av bilder från 50-talsmagasin, teckningar och korta slagkraftiga texter är helt geniala och framförallt förbannat roliga. (Läs Stenmark på Aftonbladets hemsida.)

C.S. Lewis - Böckerna om Narnia (39 kr)
Häxan och lejonet gick upp på bio nu i julas, den och de andra sex böckerna i serien finns i väldigt snygga utgåvor på Bokia för 39 kronor styck. Bra fantasyläsning för både unga och gamla.



AKADEMIBOKHANDELN
Bonniers synonymordbok (99 kr)
Alltid bra att ha när man ska hitta de rätta formuleringarna till sin skoluppsats, romanserie, gnälliga insändare eller till sitt dagliga telefonsamtal med släktens överhuvud.

Hjalmar Bergman - Clownen Jac (49 kr)
Jag har inte läst den här boken heller, däremot har jag läst Farmor och Vår Herre, som Clownen Jac är uppföljare till. Farmor och Vår Herre är en riktigt bra och läsvärd bok, så jag hoppas att det samma gäller uppföljaren, dessutom är Clownen Jac en ball titel.

Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga (69 kr)
Om man av nån anledning vill ha den här fantastiskt bra boken inbunden så kan man slå till nu, annars så rekommenderar jag pocketversionen som är mer praktisk, billigare och framförallt mycket snyggare.


ÅHLÈNS
31 LåtarNick Hornby - 31 låtar (59 kr)
Popnörden och författaren till bland annat Om en pojke och High Fidelity har här skrivit trettio en essäer om sina absoluta favoritlåtar.

Micheal Connelly - Månskugga (59 kr)
Micheal Connelly - Dödens stad (59 kr)
Micheal Connelly - Mörkare än natten (59 kr)
När det gäller deckare så är Connelly min absoluta favorit. Trovärdiga karaktärer och riktigt spännande historier med bra vändingar.

Katarina Wennstam - Flickan och skulden (55 kr)
En välskriven och mycket omskakande dokumentärbok om våldtäktsoffers utsatthet i det svenska rättssamhället. Lättläst språkligt men tungläst innehållsmässigt, en bok som alla borde läsa.

Svålhålet
Mikeal Niemi - Svålhålet (59 kr)
Tornedalsk science fiction. I ärlighetens namn har jag inte läst den här boken heller, men jag har tänkt att göra det snart. Hans förra succébok Populärmusik i Vittula, som jag också har sett skymta förbi någonstans i bokreakatalogerna, är i alla fall väldigt bra och rolig.

Roald Dahl - Kalle och chokladfabriken (59 kr)
En väldigt speciell och bra barnbok som har fått stort uppsving på sistone genom Tim Burtons filmversion, där bland andra Johnny Depp medverkar.


CDON
Mäster Cees Memoarer (79 kr)
En väldigt fin bok med några av Cornelis Vreeswijks bästa låtar samlade, inklusive texter, ackord och noter.

Bob Dylan - Memoarer: Första delen (39 kr)
Levande legenden Dylan skriver själv om sitt liv, i en här jättebillig inbunden version.


ADLIBRIS
Sagan om ringenboxJ.R.R. Tolkien - Sagan om ringen Box Pocket (39 kr)
Hela sagan om ringen trilogin i uppdelad i tre pocketböcker förpackade i en snygg box. Lika stiligt som en lyxig DVD-box i hyllan, men med långvarigare nöje och mycket lägre pris.

J.R.R. Tolkien - Bilbo: En hobbits äventyr (14 kr)
Boken som föregick Sagan om ringen-trilogin, inte lika storslagen, men ännu charmigare. Otroligt prisvärd pocketversion för bara 14 spänn.

J.K. Rowling - Harry Potter And The Half-Blood Prince (49 kr)
Sjätte och senaste boken om Harry Potter. Det här är den bästa och mest välskrivna i serien, enligt mig, även om den kräver att man har läst de föregående böckerna. En spännande och magisk kamp mellan det goda och onda, absolut inte bara för barn. Den här upplagan är på engelska, men den är inbunden och väldigt billig.

Inga kommentarer: