torsdag, februari 23, 2006

Bokrean 2006

Planen var att jag skulle gå upp jättetidigt och vara på plats när bokrean öppnade, vid sextiden på morgonen. Jag förstod att jag inte skulle orka upp så tidigt, så jag sköt upp målet till att försöka gå upp vid sju och sedan åka in till stan så snabbt som möjligt för att hinna uppleva den äkta morgonrean. Efter ett ihärdigt snoozande steg jag upp någon gång efter nio och klampade in på Akademibokhandlen på slaget tio.

Det var förvånansvärt hög medelålder på de som var och handlade, men samtidigt så kan det väl bero på att yngre personer går dit antingen direkt på morgonen eller senare på dagen.

Mitt sena antåg till staden fick sina konsekvenser, både Bob Hanssons Kom över till den här sidan och Carl Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia var slutsålda. Bittert, men det blev ändå rätt tunga påsar. Följande böcker köpte jag idag:
  • Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor
  • Kalle Ankapocket: Grattis på 70-årsdagen, Kalle!
  • Albert Camus - Pesten / Främlingen
  • Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
  • Björn Ranelid - David Puma och Drottning Silvia
  • Göran Walter - Bonniers Synonymordbok
Dessutom har jag beställt några böcker från CDon och Adlibris. De har inte kommit än, men det förhindrar ju inte att jag gör en lista.

  • Bob Dylan - Memoarer: Första delen
  • Sara Kadefors - Sandor slash Ida
  • J.R.R. Tolkien - Bilbo
  • J.R.R. Tolkien - Sagan om ringen Box Pocket
  • Robert Hermansson - Havets stråtrövare
  • Hjalmar Bergman - Clownen Jac

Slutligen, fräsigast bokreapåse hade Bokia! Färggrann, glad och trevlig i klassisk papp.


Tjipp och hej, nu drar jag till Norge över helgen.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte "Bokrean 2006" då? Tss...

Jesper sa...

Oj. Bara inte hela min trovärdighet är lagd i ruiner nu...

Johan Wicklén sa...

Jag var där igår, smög in strax efter lunch. Stenmark boken var det första jag plockade. En Nietzsche biografi (som satte den tänkande människan i centrum) som jag redan börjat läst, väldigt bra skriven. Sen så vart det lite böcker från politik hyllan. Var lite sugen på Hesse, Siddharta få se om jag köper den sen. Tentan skrev jag på tre dagar!!! bibblan rules ; )

Anonym sa...

På tal om böcker. Jag har hittat första offret för ditt förlag: http://yoembryo.blogspot.com/

Jag tycker det är lysande.