tisdag, februari 28, 2006

Brus & stas

NorgeJag har varit i Oslo. Vi åkte tåg och buss dit, det var gemytligt förutom att jag hade för tajta jeans och att jag inte kan läsa på tåg eller bussar längre. Förut så kunde jag göra vad som helst på ett tåg eller buss, läsa eller skriva eller vad som helst. Men sen jag flyttade till Växjö så har jag förlorat den förmågan helt och blir åksjuk så fort jag inte stirrar ut genom fönstret. Nu har jag bestämt mig för att öva bort mitt illamående igen, så att man slipper sitta och känna att man slösar bort timme efter timme på fönsterstirrande bara för att man inte vill spy. På Hjärnkontoret har jag lärt mig att även om man blir åksjuk jättelätt så kan man träna bort det genom att varje gång man åker bil eller buss läsa en liten bit, så länge man klarar, och sen hela tiden läsa lite längre för varje åktur man tar. Med tiden ska man i princip inte bli åksjuk över huvud taget längre.

Något som man lägger märke till när man är utomlands är hur otroligt bra bokpriser vi faktiskt har i Sverige. Tack vare vår låga bokmoms så är nästan alla böcker billigare i Sverige än i Norge, men framförallt pocketböckerna. I Norge kostar en pocket upp mot en hundring, här i Sverige kan man få tag på vilken pocket som helst för under fyrtio spänn bara man handlar i rätt affär. Tråkigt för Norge, kul för oss. Det som man däremot kan hitta billigare i Norge är skivor och DVD-filmer. Normalpriserna är ungefär likadana som i Sverige, det vill säga alldeles för höga. Skillnaden är att norska skivaffärer som till exempel Platekompaniet hela tiden har massor med kampanjer med olika nice pricenivåer på både nya och gamla klassiker. I och med övergången till DVD från VHS finns det heller inga nackdelar med att köpa film i Norge längre, eftersom det nästan alltid finns med svensk text på norska DVD-skivor, och tvärt om. Jag införskaffade i helgen en Simpsons-DVD-box och en Rancidskiva.

Charlie Og SjokoladefabrikkenAvslutningsvis kan jag inte låta bli att nämna att vi hyrde
Kalle och Chokladfabriken i lördags. Visst kunde man önska sig mer av den på vissa ställen, jag är till exempel inte så nöjd med oompa-loomperna, men det är ändå en grym film som man måste se. Tim Burtons scenografi är häftig, Johnny Depp är som alltid superbra och grundstoryn är helt underbar. En film att köpa så snart den går ner lite i pris, men innan dess ska jag och E hyra den gamla filmversionen från 1971 och se om den också håller klassen.

Bra norsksvensk låt: Røyksopp feat. Karin Dreijer (från The Knife) -
What Else Is There

Ha det!

Inga kommentarer: