torsdag, februari 16, 2006

De kommer från fabriken

Enligt officiella Thåströmsidan så ska nästa Thåströmsingel, Om Black Jim, släppas den 22:e februari. Antingen så har CDon missat releasedatumet, struntat i det eller så har det bara blivit något fel, för jag fick i alla fall singeln idag och jag är glad för det.

Om Black Jim har hela tiden varit ett av mina absoluta favoritspår från albumet, så det känns som ett bra singelval. Då bör man också kunna räkna med att Thåtte kör den under den kommande turnén, vilket kan bli grymt bra. Om Black Jim är en av de låtar där Thåströms underbara röst kommer fram som allra tydligast. Låten handlar om diktaren Dan Andersson, som också pryder singelomslaget. I låttexten finns det många hänvisningar till Andersson och inte minst till hans vackra och melankoliska dikt En spelmans jordafärd.

Singelns B-sida är en osläppt version av Ingen sjunger blues som Jeffery Lee Pierce. Orginalversionen ligger också på senaste albumet, Skebokvarnsv 209, precis som Om Black Jim. B-sideversionen är ännu mer avskalad än albumversionen och musiken består endast av en tramporgel. Det låter ganska kul, även om jag föredrar albumversionen, och det ger hela singeln en skön och enhetlig känsla av tidigt nittonhundratal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag fick singeln idag. Tillsammans med Staffan Hellstrands nya skiva. Där har vi en märklig kuf. Staffan alltså... Såg honom hemma i Karlskrona en gång i en skandalös källarlokal, totalt tom på folk. Staffan försökte hänga sig i mikrofonsladden. Det var grymt.

På tal om Dan Andersson så rekommenderar jag en inspelning Dan Viktor gjorde av hans låtar för några år sedan under projektet Idiotteatern.

Jesper sa...

Jag har också sett Hellstrand live, på stadskampen i Skövde. Jag har större musikaliska minnen än den spelningen.

En annan bra Dan Anderssoninspelning är den som Thorsten Flinck gjorde för något eller ett par år sen, den är också värd att kolla in.