tisdag, augusti 01, 2006

Sjörövarfeber

Förra veckan var jag på bio och såg Pirates Of The Caribbean II - Dead Mans Chest. Man kan säga mycket om den och mycket av det har redan sagts. Om man skulle ha lust så finns det en hel del i filmen att angripa, så som spellängd och klyschor. Tyvärr skulle det nog också finnas en hel del underlag i filmen för en undersökning om etniska stereotyper. Men, jag väljer att bortse från allt detta, för i grund och botten är det ändå förbannat bra underhållning och hallå! - sjörövare och Johnny Depp i samma film kan knappast bli sämre än bra. (Utförligare hyllningar finnes här.)

Istället för att Deppa (hoho) ner mig i denna film tänkte jag tipsa om lite annan ypperlig sjörövarkultur.

Till att börja med så har vi faktiskt en svensk klassisk sjörövarfilm som är riktigt trevlig:
Pippi Långstrump på de sju haven. Om inte annat så innehåller filmen en rad underbara sjörövarlåtar, till exempel "Sjörövarfabbe" och "Kalle Teodor".

The Libertines låt "Tomblands" handlar väl inte direkt om sjörövare, men den är förbannat bra och fångar ändå en sjörövsk känsla, bland annat med sitt "Yo ho ho".

Mer äkta sjörövarlåt blir det i "Yo Ho, Yo Ho (A Pirate's Life For Me)", som bland annat finns med i de båda
Pirates Of The Caribbeanfilmerna.

För den med smak för serier, och gärna japanska sådana, så rekommenderar jag starkt
One Piece. En sjörövarmangaserie som hittills har kommit ut i cirka trettio (pocket)volymer här i Sverige. One Pice är tecknad och skriven av Eiichiro Oda och riktar sig i första hand till de yngre tonåren, men kan med god behållning läsas av äldre också - så länge man har en gnutta fascination för sjörövare. Serien följer pojken, och senare kaptenen, Ruffy och hans jakt på den stora piratskatten One Piece. Böckerna är fulla av fantasifulla karakätärer, action, humor och galna ondskefulla skurkar.

Om man vill kolla in några riktiga matinépiratfilmer så är det Errol Flynn och hans filmer
Kapten Blod och Slaghöken som gäller. Tyvärr har jag inte lyckats se dem själv än, men jag ska försöka göra det så fort jag får möjlighet. För den som är sugen på filmerna och är beredd att lägga ut ett par hundra på dem så ingår båda två, tillsammans med fyra andra filmer, i DVD-boxen Errol Flynn - Prestige collection, som bland annat finns att köpa på CDon för 549 kronor. Hör av dig när du köpt boxen, så kommer jag över med ett träsvärd, en flaska rom och tittar på filmerna ihop med dig.

3 kommentarer:

Anna sa...

Två Monty Python-relaterade filmer med mer eller mindre pirattema är den fantastiskt roliga The Meaning of Life där hela introduktionsfilmen handlar om ett gäng kontorseniorspirater. Nummer två är Kapten Guldskägg där delar av den brittiska komikergruppen medverkar. Den håller kanske inte rikgit samma höga kvalité, men är ändå ur piratsynpunkt en riktig liten pärla.

Jesper sa...

Jag tror att jag har sett The Meaning Of Life nån gång, men jag var nog för liten för att uppskatta den då. Kanske borde se om den nån gång nu. En del som Monty Python har gjort är okej men lite långtråkigt medan andra saker är hur bra som helst.

Anonym sa...

bloggpicnic???
kolla min blogg...