fredag, augusti 04, 2006

Magisk spänning

Egentligen hade jag lovat mig själv att inte ens tänka på saken förrän den låg mycket närmre i framtiden. För tillfället vet jag inte ens hur långt in i framtiden det gäller, släppandet av nästa Harry Potterbok, det vill säga. Jag vill inte tänka på det, för då blir jag bara så fruktansvärt otålig och vill ha den nu, nu, nu. Då är det mer bekvämt att bara förtränga, men det är inte alltid så lätt. Aftonbladet har publicerat inte mindre än fyra artiklar/notiser de senaste dagarna om Potterböckerna och -filmerna. Bland annat så berättar J.K. Rowling att två betydelsefulla karaktärer kommer att dö i seriens sista bok. Samtidigt vädjar författarkollegorna Stephen King och John Irving till henne att hon inte ska ta livet av huvudpersonen - Harry Potter - men Rowling vägrar självklart yppa något vidare om vad som ska hände i den sjunde och sista Potterboken.

Spänningen är med andra ord olidlig, inte minst med tanke på den oerhört dramatiska avslutningen på den senast utgivna boken i serien -
Harry Potter and The Half Blood Prince. Femte boken höll inte riktigt samma klass som sina föregångare och skulle lätt ha kunnat kortats ner med ett hundratal sidor utan storyn hade förlorat något på det. Med sin sjätte bok kom dock Rowling tillbaka med full kraft. Boken är välskriven och fullproppad med oväntade vändingar, bra berättardriv och väldigt intressanta handlingsförlopp. Jag är övertygad om att, såvida Rowling inte mot all förmodan gör bort sig totalt och skriver en avslutande bok som inte håller kvalitétsmässigt, Potterserien kommer att bli en stor litterär klassiker med en given plats i barnkanon.

Frågorna är många inför sista Potterboken: Vem är god och vem är ond? Vem kommer dö och vem kommer överleva? Vad kommer hända under den sista striden och vad kommer ske efter den? Men den fråga som jag helst av allt vill ha svar på nu är - När kommer nästa bok?!

2 kommentarer:

Anna sa...

Det är ju egentligen rätt givet: Voldemort står för död nummer ett. Harry dödar honom och räddar världen, givetvis. Död nummer två är rätt knivig, men jag gissar på någon bärande bikaraktär, typ Hagrid som får offra sig i sann hjälte- och martyranda. Frågan om ond och god har väl egentligen aldrig varit särskilt svår att svara på: onda är rasister, goda är de som diggar mugglare.

Men när kommer boken...? Inte innan jul iallafall. Jag tror personligen inte att det blir till nästa sommar, och då menar jag på engelska. Tills dess kan ju vi inbitna fans ägna oss åt att sträckläsa serien ytterligare en gång.

Jesper sa...

Jag tror inte att Voldemorts död är inräknad i det uttalandet, jag tror att det är några som står Harry/läsarna närmre. Har också tänkt på Hagrid. Det är jävligt svårt, men samtidigt vill man knappt ha rätt när man gissar sånt, man vill bli överraskad. Egentligen är det bara två personer jag är säker på att de inte ska dö - Ron och Hermione. Annars har jag en topp-femlista på dödsmisstänkta, men jag ska nog inte publicera den, utifall att jag skulle ha rätt. Dödsfallet i förra boken (som jag itne tänker skriva ut, med respekt för dem som ännu inte har läst den) lyckades jag faktiskt gissa i förväg, men jag trodde att det skulle komma i sista boken.

Nja, så solklart vem som är god och ond är det inte, speciellt inte när det gäller två speciella personer från Slytherin.

Nej, den kommer knappast innan jul. Då borde de redan spikat datum och snackat och promotat mer för den. Jag hörde från någon att det talats om våren, typ januari eller februari. Personligen så tror jag att det dröjer minst till nästa sommar, men man vet ju aldrig. Det känns inte som att det spelar så stor roll när den släpps på svenska. Okej, den är väldigt snyggt formgiven och så i de svenska versionerna, men man läser ju helst den engelska, om inte annat för att den släpps först.