tisdag, augusti 29, 2006

Språkligt bullbus

Det är väl allmänt bekant att lokaltidningar, i alla fall de i Skövde som jag är van att läsa, har en stor förkärlek för ordvitsar och spännande formuleringar. Tydligen så kan man inte alltid hålla sig ifrån detta på de större tidningarna heller. I en artikel om bullbakningsregler i dagens DN har journalisten Marianne Björklund fullständigt löpt amok med ordvitsandet i de första styckena. Det är nära på att hon får in en vits i varenda mening i artikelens tre första stycken. Till exempel: "Nu blir det andra bullar, var budskapet som trummades ut. Bara bullar bakade i särskilt godkända tillverkningskök skulle få serveras. Hembakta bullar var brännmärkta. Beskedet fick temperaturen att stiga kraftigt bland bullbakare i landet." I en enstaka artikel såhär kan det faktiskt bli ganska kul, även om jag är mer eller mindre allergisk mot ordvitsar. Man får bara hoppas att det inte är någon ny nisch som DN tänkt ge sig in på för att lätta upp stämningen i tidningen, då är det bättre om de ritar små glada teckningar i marginalerna eller skickar med en ballong till varje nummer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om bullar så tycker jag det är dags för sammankomst i dagarna. Är nämligen tillbaka i den anrika staden vid de vackra sjöarna.

Anna sa...

Om arvid bakar så kan jag blanda saft ;)

Johan Wicklén sa...

hahaha ordvitsar är nice!

Anonym sa...

Jag är inte dummare än att jag inser nyttan av en viss kunskap.
Men jag känner mig inte säker på vad som är viktigt och vad som inte är det.
Jag saknar inriktning. Översikt.
Hur får man översikt?
Kanske kommer det med åldern. Men kanske inte.
Ska jag bara gå runt och vänta som en annan fåntratt?

//E.L

Jesper sa...

Man får insikt och översikt genom att skaffa sig en mentor, en guru, som kan berätta allt sådant för en. Förslags vis en bagare eller sotare.