lördag, mars 18, 2006

Vårspår

Våren är på väg, med sol, plusgrader och vattenpölar. Det känns väldigt bra. Jag passade på att ta mig ut i vårvädret och drog för första gången i år på mig min våriga jeansjacka. Var inne en sväng på stadsbiblioteket för att hitta källor till min B-uppsats om Dan Andersson och Thåström och jag passade då på att bläddra lite i Regina Lunds diktsamling Förlåt! Nej, jag menar aj. Jag har inte läst så mycket att jag kan säga om dikterna i sig är något att ha eller inte, men formgivningen var riktigt häftig. För varje dikt så hade de skurit in i ena marginalen, och skrivit dikttiteln där, som det är i telefonkataloger för att man ska hitta lättare mellan olika bokstäver och så. Jag tycker det är kul när man utnyttjar bokens fulla potential och hittar på lite annorlunda saker. Även om det är väldigt enkla grepp så kan de förhöja läsupplevelsen en hel del. Mer nytänkande inom bokformgivandet, tack!

Inga kommentarer: