söndag, mars 19, 2006

Ordkunskap: Dricka

Jag har aldrig tyckt om ordet "läsk", det låter som ett ord gamla använder för att diskutera ungdomars förfärande vana att dricka smak- och färgsatt vatten med bubblor i. Konstigt nog så gillar jag däremot ordet "läskpapper", det låter av någon anledning mycket trevligare. Frågan är bara vad läskpapper är egentligen. Jag har fått för mig att läskpapper påminner om smörgåspapper, men jag har aldrig förstått vad man ska använda det till. Om man bildgooglar på läskpapper så får man bara upp massa bilder på LSD, det gör ju inte saken klarare direkt.

Om man ändå ska köra på den gamla språkstilen så är ju "lemonad" ett förbaskat fint ord. Det ger en frisk och lyxig känsla. Själv brukar jag för det mesta bara säga "dricka", även om norska "brus" är en riktig höjdare.

För de som vill fördjupa sig ytterligare i detta fascinerande ämne så har
Darling en trevlig artikel.

Inga kommentarer: