onsdag, oktober 10, 2007

Radio Thåström här

Det finns några svenska låttextförfattare som är oerhört bra. Till dem räknar jag bland annat Säkert!, Håkan Hellström, Nisse Hellberg i Wilmer X och Stry Terrarie. Men störst av dem alla är ändå Thåström. Så många låtar som är så himla bra. Nyligen släpptes boken Thåström TXTR innehållande alla texter från hela Thåströms karriär, solo och i banden Ebbba Grön, Rymdimperiet, Imperiet, Peace Love & Pittbulls och Sällskapet. Boken innehåller dessutom massor av tidigare outgivna foton och ackord till alla låtarna. Nittonde stolen har självklart varit framme och nosat, så jag bestämde mig för att göra en riktig djupdykning i Sveriges kanske största rocklåtsförfattares texter. Läs min recension här.

Dessutom, njut av detta, Thåström kör "Djävulen & jag". Det är helt sanslöst driv i musiken, en riktigt bra text och grym sång. Gåshud, med andra ord.

Inga kommentarer: