onsdag, oktober 17, 2007

Puttin on the Ritz, not Constantinople

Efter uppgifter från Spanny måste jag rätta mitt inlägg från igår. Eller åtminstone tillföra lite mer fakta. Låten "Istanbul (Not Constantinople)" är i själva verket en version av låten "Puttin on the Ritz", verkar det som. Minsann en intrikat musikhistoria. Här under får ni alltså "Puttin on the Ritz", inte Konstantinopel. Men jag måste nog säga att jag föredrar Istanbulversionen. Den har en klämmigare text.


"Puttin on the Ritz" från filmen med samma titel, från 1930.

En skum synthversion av låten finns också på Youtube. Någon som vet något om den? Det skulle kunna vara från ovan nämnda film också, men i nyinspelningen från 1979. Jag skulle nog sätta några spänn på det. Artistnamnet skulle också kunna vara Taco. Eller så är det både och.

Inga kommentarer: