söndag, april 02, 2006

Uppköttade fingrar & vita slavar

Så var det hemtenta igen. Jag nog slagit rekord i att vara ofokuserad och ineffektiv. Det har dock inte blivit så mycket fulsurfande den här gången, istället har jag kommit in i en manisk collagemakarperiod. Min koncentrationsförmåga blev ju inte heller bättre av att jag, på något outgrundligt sätt, lyckades kötta upp mitt ena ringfinger på en garderob klockan sju på morgonen, det var nästan lika bra som när jag brännskadade mig på handen med en vanlig osthyvel för ett par år sedan. Sjukhusbesöket gick snabbt och effektivt i alla fall, eftersom det redan var för sent att sy.

Hur som helst så har jag ändå lyckats ägna mig lite åt tentan och under gårdagens tentaskrivning stötte jag bland annat på Sonja Åkessons dikt
Vit mans slav, det är en riktig höjdare. Dessutom så har Wilmer X gjort en skitbra och rock'n'rollig parafras på Åkessons dikt som heter Vit slav, kolla in den! Den finns med på deras dubbelalbum Mambofeber.

Ur Sonja Åkessons Vit mans slav
Vit man vara snäll ibland, javisst
dammsuga golven och spela kort
med barnen i helgen.

Vit man vara på för jävligt humör
och svära fula ord
många dagar.

Vit man inte tåla slarv.
Vit man inte tåla stekad Mat.
Vit man inte tåla dum mening.
Vit man få stora anfall
snubbla barnens pjäxor.

Vara vit mans slav.

Föda annan mans barn.
Föda vit mans barn.
Vit man taga hand
Bekosta alla barnen.
Aldrig bliva fri stora skuld
till vit man.

Wilmer X Vit slav
Vit slav i ditt eget hem
Vit slav i din egen säng
Inget val, ingen hör dina skrik,
fritt val för mannen i ditt liv

Vit slav, vit slav i ditt hem
Vit slav, vit slav i din säng

Se dej som det byte han rev
Se dej som en hund på sitt ben
Lägg dej med buken opp
Slut dina ögon och glöm din kropp

Vit slav, vit slav i ditt hem
Vit slav, vit slav i din säng
Ja, nu gör du det igen och igen
i din egen säng

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade väldigt gärna velat se en bild på ditt skadade finger.

Jesper sa...

Jag funderade på att ta en bild med min nya hippa mobilkamera, problemet är bara att upplösningen är så dålig att man förmodligen inte ens skulle se att det var ett finger.