söndag, april 09, 2006

Blood On The Dancefloor

I torsdags var jag ute på ett studentställe i Växjö och dansade. Jag hoppade, jag snurrade, jag slängde mig mot betongväggen och jag tappade balansen någon gång. Men det var lugnt. Folk dansade, var glada och vågade släppa loss.

Ikväll (lördag) var jag på Kafe Deluxe i centrala Växjö med tre vänner. Vi tog det lugnt på dansgolvet, jag var näst intill hämmad. Vi dansade med till Prince- och Gwenstafanilåtarna som de flesta andra, som i en lugn uppvärmning till ett stillsamt aerobicspass. Vi rörde lite på fötterna, knäppte lite tyst med fingrarna och svängde lite lätt på armarna. Det tyckte vakterna var okej. Men, sedan kom en aningen svängigare låt och vi fick för oss att vi skulle släppa loss, dansa på ordentligt. I takt med musiken påbörjade vi unisont våra ödesdigra danssteg - vi hoppade upp och ner på stället - som en poppig lightversion av punkpogo. Vi hoppade upp och ner, vi såg glada ut, vi vinglade inte en tum och stötte därmed inte till en enda människa. Men tyvärr så hade vi missat Kafé Deluxes hemliga och oskrivna dansföreskrifter - MAN MÅSTE ALLTID HA EN FOT I GOLVET, annars stör man de andra gästerna. Så efter en knapp halvminuts glatt studsande grep en modig vakt in och gav oss en varning, en varning, och om vi inte åtlydde den skulle vi åka ut på direkten. Hej, kontrollbehov och kort-k*k-komplex!

Tydligen så är det inte längre musiken som ska bestämma hur vi ska styra våra nätta steg på dansgolvet, det är våra uniformsklädda minipolizievänner som tar hand om det från och med nu. Jag känner mig en aning upprörd.

3 kommentarer:

Johan Wicklén sa...

Fascist bastards!

Anonym sa...

Haha, Kafé de luxe verkar inte vara the place to be av din beskrivning att döma.. :´)
Nu har jag tagit igen lite bloggläsning, inte orkat hänga med i svängarna på ett tag.

Jesper sa...

Alltså, DeLuxe är ett underbart ställe med skön stämning, ibland bra musik och kanske framförallt en gym inredning och sköna lokaler. Men, vakterna där verkar ha stora attitydproblem, både vid insläppet och på dansgolvet. Det pajar tyvärr helhetsupplevelsen en hel del.