fredag, april 14, 2006

Lååångfredag

Så var påsken änteligen här igen. Björkrisen kläs med granna fjädrar, enorma gulmålade ägg hängs upp över Växjö Storgata och gränderna fylls av barnkörer och dragspelsmusikanter som sjunger och spelar de klassiska påskpsalmerna. Själv ska jag bege mig norrut, till mina hemtrakter på den ensliga västgötaslätten. Med mig bringar jag ett kilo småländsk ostkaka, och för på så sätt in grönt hopp och glädje till stugan. I hemmets lugna vrå ska jag kompensera för vinterns och vårens skrala studentmat genom att ständigt ha munnen full med inlagd sill, helstekt lamm, feta köttbullar och påskmust. Tanken är att jag också ska passa på att scanna in några av mina vykortscollage, så de kanske dyker upp här i bloggen snart.

En långfredag som denna spenderas ju egentligen bäst på ett dansgolv framför ett svängigt skaband, med blod, svett och kängor som flyger runt omkring en. På Kafé De Luxe här i Växjö är det faktiskt skaspelning ikväll, men då sitter jag tyvärr redan på tåget hem till Skövde. För er som inte heller har möjlighet att gå på skakonsert ikväll så rekommenderar jag istället att slå på ettan klockan 00:05 ikväll, då kör de nämligen Apocalypse Now Redux, en av filmhistoriens bästa och snyggaste filmer någonsin.

Glad påsk & skummig must!

Inga kommentarer: