torsdag, oktober 12, 2006

Bokrecension: Bibelen

Bibelen är ett kul projekt som en mängd författare står bakom. Boken består av en brokig samling berättelser med allt från erotiska upptåg i trädgårdar, barnamord, ondsinta gudar och ett och annat komiskt förväxlingsspel. Handlingen tappar lite av spänningen fram mot mitten men kommer igen starkt på slutet med en berättelse om halvgalen kille som springer runt i Nasaret och surfar på fötterna med mera. Intrigerna spinns täta när räven Paulus stiger in på planen och rör om i grytan.

På det hela taget är det här en läsvärd bok med många spännande infall och formexperiment. I längden blir man dock ganska trött på den omoderna stil och tankesätt som uppehålls boken igenom, då lämpar sig sidorna bäst till tobaksrullning.

2 kommentarer:

Johan Wicklén sa...

Jag tröttnade efter 40 sidor. Folk snackade om spännande hjältar och incest, men inte hittade jag några. Jag tyckte även att bokstäverna var för små, nej, den får bara en tvåa av mig!

Jesper sa...

Jag förstår dig, den tar lite tid att komma in i. Men sen plockas svärd, domedagsprofetior och köttsliga lustar fram, då blir det lite glöd i berättandet.