torsdag, maj 18, 2006

Färdig uppsats

Med undantag för lite tekniska problem med konstiga vänsterjusteringar, blanksidor med mera så är nu min B-uppsats i litteraturvetenskap äntligen klar. Jag ska inte skicka in den riktigt än, i hopp om att antingen Word ska börja fungera som det ska eller att jag mirakulöst skulle bli teknisk.

Uppsatsens ämne var en undersökning av hur diktaren Dan Andersson och döden gestaltas i Thåströms låt "Om Black Jim". Det är möjligt att jag lägger ut en sammanfattning, eller något i den stilen, av uppsatsen här på bloggen framöver. Men det blir nog efter oppositionen i sådana fall, så att jag vet om den blir sågad eller inte.

Det svåraste med att skriva en uppsats är att sluta skriva. Och när man väl har slutat skriva så har man ändå haft en så lång bromssträcka att man överskridit maxsidantalet med tre fyra sidor. Det är då det riktigt svåra börjar - att behöva ta bort och skriva om alla fantastiska stycken och formuleringar som man har jobbat så med. Då är det bara en sak som gäller. Man får plocka fram Party Girls gamla debutskiva "Balaklva Helt Sonka" och sätta på "Kill Your Babies" på repeat. Sen är det bara att hålla nere Delete- och Backspace-knappen i takt med musiken.

Party Girl:
"Kill your babies, kill your babies, kill your babies now
Kill your babies, kill your babies, kill your babies now,
KILL YOUR BABIES NOW
KILL YOUR BABIES NOW"

Inga kommentarer: