söndag, maj 28, 2006

Din gamle sjokolade

Så var jag tillbaka från vår västliga granne - helgemytliga Norge. Efter nittioårskalasande och bilkörande så är jag lite småtrött, men jag ska ändå dela med mig till er, vetgiriga läsare, om vilka resans höjdpunkter var.

Jag såg Kaptein Sabeltanns piratskepp(!!)! En mäktig upplevelse. Nämnde sjörövare är något av en legend bland de norska barnen, så det var fett med norskabarncredd för mig. Det var dessutom fint för mina ögon och balasamerande för min sjörövarsjäl.

Jag åkte förbi och såg Knut Hamsuns hus. Ballt för mig, fint för mina ögon.

Över fjorden, som låg precis utanför våra lägenheter, flög flygplanen jääättelågt när de landade och lyfte på flygplatsen bredvid. Fascinerande samt spännande.

Snacks, lite alkohol och trevliga människor. Det funkar alltid.

Desserten på 90-årskalaset. Vad ska man säga? Min mun är fortfarande öm av njutning, så jag kan knappt formulera mig. Den bestod bland annat av créme caramel (tror jag att det heter), jordgubbssorbét, fruktsås, björnbär, jordgubbar och diverse finhackade frukter. Mållös.


Jag åt två skolebrön, eller skoleboller som en del föredrar att säga. En rejäl vetebulle med vaniljkräm i mitten, sockerglasyr och kokos ovanpå. En fröjd för mitt sockerberoende och för min ständigt suktande gom.

Jag hade fin musik i bilen. Några av topparna: Docent Döds debutskiva, David Bowie - Hunkey Dorey, Clash - Give 'em enough reope, Den flygande holländaren (blandade artister, bl.a. Thåström och Eldkvarn, tolkar Cornelislåtar), samlingar med Stiff Little Fingers och Wilmer X. Inte undra på att bilen krängde så snyggt och rytmiskt på vägen när jag körde.

Det och en hel del annat har gjort denna helg, ägnad till firandet av Kristi hemfärd till de förgyllda men ändock flygande molnen, till några helylledagar. Today Skövde, tomorrow the Växjö.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det låter som en helt okej helg. Själv har jag sett... klavre. Föga spännande och väldigt lite fjordar. Kul att se att Docent Död föll herrn i smaken. Själv har jag funderat mycket över deras inflytande på Tough Alliances musik. För vad får man om man korsar "Bensin i blodet" och "Coca cola"? Jo, "Coca cola veins" såklart!

Jesper sa...

Docent Dödskivan är ett sånt där riktigt fynd som man med lite tur kan göra ibland. Köpte den (på vinyl) för tio spänn för ett par år sedan. Då hade jag bara hört Solglasögon, men hela skivan är ju skithäftig.