onsdag, maj 17, 2006

Ja, vi elsker

Sjuttonde idag, Norges nationaldag. Detta har jag firat kungligt med bearnaissås till dagens lunch - ris.

På denna dag kan det ju passa att slå ett slag för lite norsk kultur. Åter igen vill jag tipsa om Knut Hamsuns bokklassiker "Svält", eller "Sult" som den heter på norska. En förvånansvärt rolig och lättläst bok. Bland de mer moderna författarna så är det framförallt Erland Loe som är värd att kolla in. Han har skrivit en hel del vid det här laget. Jag har inte hunnit läsa de senaste böckerna än, men jag kan tipsa om "Naiv.Super" och "Fakta om Finland" (och varna för "L" eller "Expedisjon L").

På den norska seriefronten finns det en hel del, men min favorit är nog Nemi, speciellt i serietidningsformat tillsammans med medföljande bi-serier som t.ex. "Ronja".

KaizerÄven om man skulle kunna tro det så består inte Norge enbart av mjuka lusekofter och avslappnande oljebassänger, de producerar riktigt bra rock också. Rockiga Johndoe och stenhårda Skambankt är bra, men allra bäst är utan tvivel Kaizers Orchestra. Smutsigt och slamrigt producerat, utan att det blir svårlyssnat. Musikaliska referenser från zigenarmusik, skrammelrock, punk, Tom Waits med mera. Texter om maffian, sinnessjukhus, djävulen med mera. Varje låt som en liten novell. Det är helt oemotståndligt. Till sommaren gästar de både Hultsfredsfestivalen och Arvika. Tills dess är det bara att införskaffa deras album - "Ompa til du dör", "Evig pint" och "Maestro".

Kontroll på kontinentet (Kaizers Orchestra)

"
Den skal vær mann som kan gå med min hatt
Den skal vær kald som tar øve mi makt
Den skal ha nr 42 for å gå med mine sko
Men han må ha sin egen pistol

for du vett kva som står i testamentet

Du vett kva som står i testamentet

At den som tar hånd om min Constanze

får min hatt, får mine sko, får mitt extravanganza

Ta kontroll på kontinentet"

Inga kommentarer: