torsdag, januari 11, 2007

En fjärde Larssonbok

Precis som jag skrev redan i augusti förra året så finns det utöver de tre färdigskrivna manusen - varav två hittills har blivit publicerade - som Stieg Larsson efterlämnade sig vid sin hastiga bortgång, också ett fjärde manus. Detta manus är inte helt färdigt, men det sägs vara så pass klart att det går att färdigställa i efterhand. Jag hoppas det och jag hoppas att man gör det värdigt Larsson.

Att det nu är lite uppmärksamhet kring manuset, framförallt om upphovsrätten, tror jag gör chanserna ganska stora att vi läsare också får ta del av denna fjärde bok, någon gång. Enligt artikeln i DN idag planerade Larsson hela tio böcker om karaktärerna Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander, men tyvärr hann han inte ens halvvägs i denna serie. Det som ändå blev färdigställt är däremot oerhört bra och jag kan knappt bärga mig inför den tredje och sista (?) boken som förmodligen släpps nu i vår. Norstedts avslöjar också att man kommer att släppa mailväxlingen mellan Larsson och hans redaktör i samband med publiceringen av den fjärde boken.

Inga kommentarer: