söndag, januari 14, 2007

Egyptiska drömmar

På stället där vi intog dessa drickor jobbade en kille som hette Achmed. Han bjöd oss på te en morgon. Vi frågade om det var något vi kunde göra för honom som tack. Han sken upp och berättade om en saga som han hade hört när han var liten. Den stod på sida 789 i Tusen och en natt. I den sagan berättades det om en liten kackerlacka som åkte på en flygande matta till ett främmande land. Och när han kom dit så blev han kung där. Ända sen han fick höra denna fantastiska saga har han närt en dröm. En dröm om att få uppleva samma sak. Därför har han sen tio års ålder odlat kackerlackor på sitt rum. "Snälla coca colapimplande charterturister, som kommit hit till min chefs restaurang för att njuta en äkta egyptisk pizza" sa Achmed på bruten arabiskengelska. "Kan inte ni ta med er en av mina kackerlackor i era resväskor så att han kan bli kung i ert hemland Schweiz?". Och jo, det kunde vi väl, svarade vi. Varpå vi fick en liten kartong med en kackerlacka i, vilken vi försiktigt packade ner i vår största resväska innan avfärden hemåt.

Sedan bjöds vi på ännu ett glas te och såg solen gå ned i Röda havet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

For real?

loathing sa...

hihi va gulligt. man får lust att skriva barnböcker. i och för sej har jag velat skriva en barnbok länge. men jag vågar bara inte. jag vill att min kille ska göra det. han berättar otroliga historier ibland när vi ska sova.