fredag, december 01, 2006

Julkalenderar

Förmodligen för första gången i år gick jag upp innan halv åtta idag. Nämligen för att se årets första avsnitt av julkalendern. Det är svårt att avgöra efter bara ett avsnitt, men det känns lovande och har i alla fall förutsättningar för att bli riktigt bra. Barnskådespelarna kändes som vanligt lite småstela, men det får man ju räkna med såhär i början. De var i alla fall inte i närheten av så pinsamt kassa som barnskådespelarna var i förra årets julkalender. Dessutom kan man hoppas att de blir ännu bättre ju mer av kalendern som går.

Andra bra grejer var att vuxenroll-listan var späckad med duktiga och bra skådespelare, kulisserna var riktiga uppbyggda och inte halvtaskiga datoranimationer som förra året plus att de redan från början har ett julelement med i storyns grundhandling. Jag väntar med spänning på resten.

Årets julkalender: LasseMajas Detektivbyrå

Kolla också in Kvarteret Skatans webbjulkalender och missa inte Hipp Hipp!s julprogram "Itzhaks julevangelium" ikväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här hittar jag genast en bra fråga: Vad är ett julelement?
(Själv följer jag inte kalendern.)

Jag kan iofs tänka mig ganska många.
Det är under alla omständigheter ett bra och alldeles för lite använt ord.

Jesper sa...

Ett julelement är ett element eller inslag i exempelvis en kalender som denna, vari det juliga består varierar från element till element. Ibland kan det röra sig om ett uttalat uppdrag att rädda tomten, det kan handla om julmusdrickartävling, det kan behandla tillredningen av starkglögg och det kan bestå i ett värmeelement, vilket man dekorerat med för julen passande motiv.

Anonym sa...

Bra, kanske borde man under advent själv skriva inlägg som alla innehåller ett julelement. Det slog mig nu.
Det skulle kunna vara en idé.
Och sen kan man ha en frågesport: Gissa julelementet!

Kanske är vi i såna fall något stort på spåren. Lanseringen av julelement.
Nu googlar jag ordet för att kolla frekvensen.

Anonym sa...

Tre träffar vara två här.

Vi måste nog skriva MYCKET MER.