måndag, november 20, 2006

happy

Föreningen "Poesi i Halland" ger ut tidningen flum - tidskrift för poesi. Nummer sexton har precis kommit ut och där finns min dikt "Kavla upp ärmarna, gamla du" med. (Snälla, påminn mig om att aldrig skicka in en presentationsbild när någon tidning ber mig om det.) Som jag tidigare utlovat här så ska jag publicera dikten här i bloggen också, nu när tidningen har kommit ut. Jag fick dessutom ett extra exemplar av flum, så om någon är sugen på det och orkar komma hit och hämta det så är det först till kvarn som gäller.

Kavla upp ärmarna, gamla du
Skolsyster tog min hand,
såg in i mina blåa ögon
och fråga om jag verkligen trodde
att man blir gladare av att tatuera HAPPY på sin arm
Men jag sa,
har skolsyster
slösat bort sin sista veckopeng
på jukeboxen?
Har skolsyster
stått och hånglat flera timmar
i en telefonkiosk
eller snörat kängorna så hårt i dansen
att hon inte kunnat gå på dar?
Har skolsyster
fått kickar av alla blickar
på en nygjord tatuering?
Hon såg in i mina blåa ögon,
blinkade och nickade
Då vet skolsyster
att man blir så jävla glad

1 kommentar:

inka sa...

Hej Jesper,

Kavla upp ärmarna gamla du!

Den dikten läste jag på ett poesievenemang i Laholm i januari i år. Den håller!
Inka - flumredaktör