måndag, november 06, 2006

Born To Be Wild

Hesse, alltså, vilken lirare. Har sträckläst Stäppvargen nu. Det var ett år sen sist. Det är en grymt bra bok, måste jag säga. Första gången är den kanske lite väl kryptiskt, men det klarnar mer och mer om man funderar lite och läser om den igen. Stäppvargen har så mycket bra och intressant. De magiska inslagen, neonet, dansen, maskeraden, teatrarna, dekadensen, värdshusen, böckerna, könsrollslekarna, förutseendet av andra världskriget, kritiken mor borgerligheten, kritiken mot krigshetsen, livsfrågorna, mystiken, helvetesjazzen, boken i boken i boken. Jag blir så inspirerad och sugen på att skriva själv. Tyvärr blir det ganska sparsamt med det för tillfället. Så snart som möjligt ska jag ha läst ut(/om) CJL Almqvists Drottningens Juvelsmycke också och innan tisdagen ha skrivit hela utkastet till analysen av de båda böckerna. På ett sätt känner jag mig oerhört pepp på min c-uppsats, men å andra sidan så känns det lite som att jag tagit mig vatten över huvudet, som vanligt. Jag vet inte riktigt hur jag ska vinkla och angripa frågorna. Jag vet knappt vilka frågeställningar jag ska använda mig av längre. Och jag vet ännu mindre vad jag ska skriva. Som tur är har jag min stor livsövertygelse att luta mig tillbaka på och den har aldrig svikit mig hittills - allting löser sig!

Annat på g denna vecka:
- Skriva recension om Magnus Carlbring till Nittonde Stolen
- Skriva recension om Erlend Loes Maria & José till Nittonde Stolen
- Skriva artikel om serieseminarie till Nittonde Stolen
- Skriva två skivrecensioner till BLT
- Gå på Someone Killed Waldokonsert

Inga kommentarer: