torsdag, april 17, 2008

Ba-da-da-boom-uppsats

Så var det uppsatsdags igen. Fast den här gången är det i Nordiska språk med inriktning svenska, och inte i litteraturvetenskap. Och så är jag tillbaka nere på b-nivå, vilket känns rätt skönt och kravlöst, i jämförelse med d-uppsatsen.

Mitt ämne är ljudhärmande och ljudbeskrivande ord i Jonas Darnells serie Herman Hedning. Alltså alla ord som BAM, SCHVOTT, KLAFS och KA-DOSCH!

Än så länge håller jag mest på med förarbetet. Kartlägger de ord jag ska analysera och läser teorilitteratur, framförallt om serier. Men jag känner mig riktigt peppad och det är kul att få gräva ner sig ordentligt i något spännande.

Vid sidan av b-uppsatsen läser jag också språksociologi, vilket är väldigt intressant det med, och snart ska jag iväg på en föreläsning i "Att läsa och skriva kritik", där det snart ska förfatats essäer.

Peace out!

3 kommentarer:

Unknown sa...

tjaa.
sitter precis och läser i baktankar-bloggen. sjukt roligt!
glitterfitta kommer om nån vecka, vi sålde slut på SPX och måste kopiera upp nya.

Michaela sa...

Hörrudu,
jag har precis läst din uppsats om Drottningens Juvelsmycke och tänkte komplimentera dig för den. Tyckte den var intressant, men hade älskat att opponera på den. :)
Anyway, jag kan inte släppa den. Och då var det ändå flera år sedan jag skrev om den. i lördags var jag och såg premiären av pjäsen på Dramaten, Elin Klinga var fantastisk som Tintomara (eller Tinto, som du skulle kallat henne).
Bra gjort iallafall! Tack för intressant läsning.
Vänliga hälsningar
Michaela

Jesper sa...

Michaela: Vad kul! Om du har några funderingar kring uppsatsen eller någon kritik mot den får du jättegärna maila mig om det - jesper (at) nittondestolen.se - det vore väldigt intressant att höra.

Vad hade du själv för vinkel när du skrev uppsats?

Jag ska faktiskt också se Dramatenuppsättningen, nästnästa helg. Det ska bli jättespännande! Om jag har tid och ork lär jag återkomma om det här på bloggen efteråt.