söndag, december 30, 2007

Bokslut 2007

Dagarna flyr och snart har inte bara julen och mellandagarna passerat utan också hela 2007. Dags för sammanfattning, kan tyckas. På Nittonde stolen har vi på redaktionen därför listat våra bokfavoriter från det gågna året, tre titlar var. Kolla in min och de andras listor här.

För en person som knappt kan gå in i en videoaffär eller välja lösgodis utan att få tung beslutsångest är en topp-trelista självklart oerhört komplicerad. Därför vill jag komplettera min Stolenlista med några hedersplatser:

Den boken jag såg fram emot mest inför detta år var sista Potterdelen,
Harry Potter and the Deathly Hallows. Det blev Anna och inte jag som recenserade den på Stolen, men jag inhandlade den ändå på utgivningsdagen och slukade den sedan så snabbt jag kunde. Eftersom jag slet hund som Postman Choat blev läsningen utdragen på ungefär en vecka, men det gjorde också att jag fick suga lite längre på den oh så spännande och goda karamellen.

En annan titel som jag hade väntat otåligt på var Stieg Larssons tredje deckare Luftslottet som sprängdes. I ännu högre grad än Harry Potter var det en riktig slukarbok. Om jag minns rätt var klockan runt halv sex på morgonen när jag slog ihop pärmarna. Kanske ingen läsupplevelse som dröjer sig kvar, men en högklassig spänningsroman. Min recension av boken hittar ni här.

Som vanligt har det i år återutgetts ut en hel del mer eller mindre etablerade klassiker också. Jorge Luis Borges novellsamling Fiktioner som gavs ut i Bonniers nya klassikerserie var en riktig höjdare, både för litteraturnördar, novellfantaster och deckardiggare. Läs om den här. Ricci Ducornets Fläcken har också några är på nacken nu, men det var först i år som den gavs ut på svenska. Mustighetsfantast som jag är så föll den mig verkligen i smaken. En rå och skönt groteskmustig berättelse som jag skrev om här.

Sen har ju året inte bara bestått av läsande. Jag har skrivit en d-uppsats också. Om böcker... Och så har det blivit en hel del resande. Stockholm, Lund, Göteborg, Norge, Jönköping, Köpenhamn, Berlin, Prag, Budapest, Kroatien. Tågluffen i augusti hör helt klart till årets stora höjdpunkter. Förhoppningsvis blir nåt lika trevligt nästa år.

So long.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hoppas du haft en bra jul och ett bra nyår. jag ska läsa mer böcker i år. och se mer filmer. jag e för dålig på sånt nu för tiden.
tjohaj! nu måste jag in till stan och köpa biljetter till Spöksonaten.

blööopååppa

Anonym sa...

eh, blyerts, du/ni måste titta förbi Rififi under kulturnatten. Björn Ranelid dyker upp klockan 21:00 och inviger fotoutställningen "Da Capo". Läs mer på www.pagaende.se. Om inte för honom så för utställningen i sig.

Öppnar kl 19, håller på till 01. Salouh spelar reggae från 22:30 o framåt efter det blir det Dj/Dansgolv för hela slanten.

Sprid...