fredag, juni 01, 2007

Rädslans riddare och jungfrur

Under rubriken "Ett biologiskt faktum att homoäktenskap är fel" skriver ett antal föredettingar, med Torbjörn Fälldin och Alf Svensson, en debattartikel i dagens DN där de motsätter sig ett förslag om genusneutrala äktenskap. Läs artikeln här. Med två deadlines hängandes över mig - en för d-uppsatsen och en för ett illustrationsuppdrag - har jag ingen möjlighet att i detalj bemöta denna artikel, men jag tror och hoppas att det finns andra som gör det.

När jag läser texten vet jag inte om jag ska skratta överseende, gråta uppgivet eller flina hånfullt. Debattörerna har tydligen plötsligt vaknat upp och insett att året är 2007, inte 1907. Till deras stora fasa har inte bara samhällsutvecklingen i stort gått framåt, även synen på människor som jämlikar. I vild panik sliter de åt sig varje unket och långsökt argument de råkar snubbla över, yrvakna som de är. Ena stunden hänvisar de till grumliga biologiska argument och menar att det är "naturligt" att äktenskapet är något mellan en man och en kvinna och att dess enda syfte är att avla nya människor (man kan då fråga sig om inte även sterila människor borde förbjudas att ingå äktenskap), andra stunden babblar de på om integration, i ett fruktlöst försök att få sin argumentation att verka gedigen och allmämgiltig. I själva verket har de bara dammat av ett tusentals år gammalt manifest för den Heliga Heteronormativiteten och mer eller mindre plagierat det rakt av.

Jag hör hur de skakar av rädsla, för världen förändras. Jag hoppas att de fortsätter att skaka och att världen skrattar åt dem och deras likar, men att den också tar debatten.

Inga kommentarer: