onsdag, februari 14, 2007

Two, Four, Six, Eight! How Do You Know Your Kids Are Straight?

Jag har precis gjort en djupdykning i queerteori och -aktivism i en recension av Fanny Ambjörnssons bok Vad är queer? Nittonde Stolen. Queer är ett väldigt intressant fenomen som ifrågasätter de normer och maktstrukturer som styr vad som anses vara normalt och onormalt - och i förlängningen vem som premieras och vem som förtrycks - genom att granska heteronormativiteten. Heteronormativiteten kan sägas vara den måttstock som alla människor mäts mot, för att se om de har "rätt" genus/könsidentitet, om de är normala eller onormala. Det är med utgång i Judtih Butlers queerteoretiska bok Gender Trouble som jag ska skriva min d-uppsats i litteraturvetenskap i vår. I uppsatsen ska jag anlysera karaktärers och maskeradmotivets förhållande till genusrollerna i Carl Johan Love Almqvists bok Drottningens juvelsmycke.

Läs mer om queer och om vad jag tyckte om Ambjörnsson i min recensionNittonde Stolen.

2 kommentarer:

Anna sa...

Väldans smäcker bild dessutom, grabben!

Jesper sa...

Ja, jag tycker att den var mäkta fin.